Tandverzorging

Ook bij onze huisdieren is tandverzorging een belangrijk onderdeel geworden.

Honden ontwikkelen zelden cariës zoals bij mensen, maar hebben des te gemakkelijker tandsteen. Onder deze tandsteen kunnen bacteriën vrij woekeren zodat zij er voor kunnen zorgen dat er ontstekingen ontstaan in de mond. In de eerste plaats tandvleesontsteking (gingivitis), maar in een erger geval parodontitis wat gepaard gaat met verlies van het aanhechtingsweefsel van de tand met loskomen van de tand. Dit veroorzaakt voor het dier een duidelijk ongemak en voor de eigenaars een onuitstaanbare stank uit de bek.

Katten hebben ook regelmatig last van deze tandsteen. Zij kunnen evenwel ook gemakkelijker last krijgen van tandletsels zelf. Vooral bij sommige raskatten is dit een frequent voorkomend probleem.

De reden dat zowel honden als katten gemakkelijk last hebben van tandsteen, is dat zij een heel andere eetgewoonte hebben ontwikkeld dan in de natuur. Wildlevende honden of katten hebben daar véél minder last van omdat zij hun voedsel moeten verscheuren. Dit geeft schuurbewegingen die een poetseffect hebben. Op die manier is de meest natuurlijke voedingsgewoonte nl. barfen, waarbij stukken vlees worden gegeven om te verscheuren, een heel goede preventie voor tandproblemen.

Aangezien deze manier van eten voor veel mensen nogal afstotend is, moet men zich houden aan een andere procedure :

1. Jaarlijkse controle van de tanden, meestal bij het jaarlijks nazicht.
  2. Bij ontstaan van tandsteen dagelijkse tandverzorging met een aangepaste tandpasta en vooral ook een aangepaste tandenborstel
  3. Bij erge tandsteen of ontstekingen ultrasonische tandsteenreiniging, eventueel aangevuld met trekken van tanden of antibiotica tegen de ontstekingen. Hiervoor moeten zij wel in algemene narcose gebracht worden.